Underground river Sabang

25 mei 2017 - Sabang, Filipijnen

Vandaag gaat de wekker...niet helemaal gewenst in de vakantie, maar als je wat wilt zien moet je op tijd op staan. 7.30 uur worden we gehaald en willen daarvoor nog even ontbijten.

Ook op de Filipijnen is 'being fashoinably late' blijkbaar ook een rage, want staan er om 8.15 uur nog. Maar ok, ze zijn ons niet vergeten. We vertrekken vanuit Puerto Princesa naar Sabang. Zo'n 75 kilometer, maar wel waar je 2 uur over doet, omdat het slingerdeslang door de bushbush rijden is en er hier een daar een kind, hond, os, varken, mens, tricycle, etc. oversteekt en je dus geen 120 kunt rijden (al dacht de chauffeur hier soms heel anders over). Aangekomen in Sabang worden we afgezet in een toeristenhol. We krijgen lunch in de vorm van een lopend buffet. Als je alles op je bord legt, lijkt het veel op een rijsttafel en is dus ook goed te doen, al heb ik de gekookte ingewanden en de zeewier overgeslagen. Mijn bord was vol.... Gelukkig ook wel wat kip en bami voor Jeff op het menu, dus niet slecht.

Na een uurtje wachten kunnen we de boot op, die ons vervolgens naar een stukje ongerepte natuur brengt. Een beschrijving van een dergelijke boot:...een soort grote kano met twee drijvers aan de zijkanten, die ervoor zorgen dat we niet omslaan. Het motortje gaat aan en vervolges hebben we direct een afspraak gepland bij de oorarts. Niet normaal wat een herrie dat kreng maakt. Als je naar de kustlijn kijkt is het alsof we onderweg zijn naar het leefgebied van King Kong. Wie de film gezien heeft weet waar ik het over hebt. Grote rotspartijen, rimboe en witte stranden. Het is prachtig!!! Aangekomen bij het stukje ongerepte natuur zien we helaas wel een hele berg loslopende toeristen. Het is er druk....megadruk. Eigenlijk niet wat je hier zou verwachten. Jammer, maar mag de pret niet drukken.

Wat hier erg leuk is, is dat er apen wild leven. Langstaart Makaken wel te verstaan. In het busje zijn we duidelijk geinstrueerd: val ze niet lastig, niet voeren, kijk uit dat ze niets pikken en GEEN plastic zakken laten zien. Dat linken zij aan eten en dan kunnen ze agressief reageren. Hmmmm...opletten geblazen dus. Wij allebei bril in de tas, alles goedd weg gedaan, ons kan niets gebeuren. Dus foto met aap 1, aap 2 etc. Erg leuk, blijven leuke beesten en zeker in het wild en dan gebeurd het...het mannetje van het stel zet het op een lopen en valt mij aan...??!?! WTF?? Ik krijs (weer) en zie een boze aap tegenover mij staan...Jeff haalt uit en geeft de beste aap een klap met een reddingsvest. Daar heeft hij niet van terug. Hij blaast nog ff en laat een rij scherpe tanden zien, die ik niet in mijn dijbeen wil hebben en dan taait hij af. Verslagen door een reddingsvest. Wij vragen ons af wat die aap ineens mankeerde. Ik draai mij om en hoor Jeff zeggen...Naoom...waarom hangt er een plastic zak uit je kontzak? Whahahaha....ik weet niet precies hoe die daar is gekomen, vast zelf in gestopt, maar waar voor gewaarschuwd werd, had ik dus aan mijn kont hangen...

Gelukkig niet gebeten en dus goed afgelopen. Ook met de zak. Naast apen nog meer fauna te zien. Een soort pauwen, krabbetjes die een hol in het zand hebben, hele snelle vogels en het meest bijzondere: varanen. Ja van die enge groe hagedissen. Wel heel gaaf om in het echt te zien en behoorlijk aan de maat. Wij denken een meter of 1,5. Kon er best dichtbij in de buurt komen, dus mooie foto's kunnen maken.

We hebben de beesten goed kunnen bewonderen daar we 2 uur moesten wachten op een volgende bootje. Dat was echt een beetje de domper van de dag. Het is allemaal de moeite waard, maar van dat gehang wordt je niet goed. Dan worden die apen en varanen ook maar normaal.

Na 2 uur mochten we dan eindelijk wel een kleiner bootje in om de Underground River te betreden. Het is een ondergrondse rivier van 8,5 kilometer lang. Deze grotten worden bewoond door een soort zwaluwen (hebben de discussie nog niet beslecht over het soort vogel, dus kom ik nog even op terug) en daarnaast 10.000 vleermuizen. Die hangen dan ook in trossen aan de grote hoogten en schijten en zeiken vervolgens jou helemaal onder gedurende de boottocht. Omdat er ook veel water naar beneden komt is het niet te onderscheiden en klinkt het dus viezer dan het is. Het enige advies was om bij het omhoog kijken, je mond gesloten te houden. Het is er binnen werkelijk prachtig, stalagmieten, stalagtieten, rotspartijen, hoogten van wel 65 meter en kilo's vleermuizenpoep. Erg indrukwekkend en een fraai natuurverschijnsel. Je vaart onder de berg boven je door en dan nog zie je binnen hoogten van 65 meter. Heel bijzonder. Het staat dan ook niet voor niets op de UNESCO werelderfgoedlijst en wordt het beschouwd als 1 van de 7 natuurwonderen. Ik snap het wel. Het is er natuurijk pikkedonker, maar de man met de zaklamp die de boot voort peddelt schijnt alles bij met een schijnwerper. Ik zou dus zeggen: meer dan de moeite waard, maar als je een hekel hebt aan wachten....dan zou ik er nog een keer over nadenken. Hierna weer terug met de boot naar het beginpunt. Weer op dat bootje met die klereherrie...pfff. En vervolgens gebeurd weer iets wat je niet voor mogelijk houdt. Jeff kijk uit over zee en wat ziet hij boven komen....een haai. Zoals de meesten weten heeft Jeff het niet zo op haaien en hoort onder water constant de tune van Jaws. Nou gefeliciteerd Jeffie...ze wonen hier ook :-). Komt vast goed. Als ik een kikker en een aap overleef, dan kun jij die haai ook wel hebben.

Vervolgens weer 2 uur terug met het busje. We hebben allebei een enorme wegtrekker na deze middag, dus doen af en toe een dutje. Bij het hotel duiken we nog even in het zwembad en houden we het simpel, door ons snel om te kleden en hier iets te eten. Prima... Vervolgens vroeg naar bed, want worden morgen om 7 uur alweer opgehaald om door te reizen naar onze volgende bestemming, El Nido.

Ik had overigens in de vorige verhalen nog niet genoemd dat het hier gemiddeld 40 graden is. Het is vochtig en ds erg drukkend. In het begin van de middag is het erg heet. Gelukig neemt in de middag de bewoling iets toe en is het iets koeler.

Dit was eigenlijk onze eerste echte vakantiedag met tour inclusief en dat is ons niet tegengegevallen. Dus op naar de volgende!!!!!

1. Jettie:
    25 mei 2017
    Wat geweldig allemaal..en dat jullie dit mogen mee maken...nogmaals, genieten jullie er maar van......xxx
  2. Pa en Ma:
    25 mei 2017
    Het is zo leuk om jullie avonturen te lezen. Het is net of we ook een beetje op reis zijn!!
    Weer benieuwd naar de avonturen van morgen....spannend....haha. Dikke X van ons .
  3. Gerrie en Wendy:
    25 mei 2017
    Super leuk om te lezen guys. Lekker genieten pfff en wat een warmte 40 graden echt heftig. Have fun en tot de volgende lees. X
  4. Irene:
    26 mei 2017
    Geweldig wat een ervaring een haai maar nog enger die vleermuizen, maar heerlijk om te lezen wat jullie zien en meemaken, ik ben benieuwd naar morgen