Puerto Princesa

24 mei 2017 - Puerto Princesa, Filipijnen

Dat was nog eens wat je noemt een kort nachtje. 5.15 uur ogen open en nooit meer dicht te krijgen. Sigaretje op het balkon dan maar... We zijn nog steeds in Manila, maar blijven hier liever niet. We vliegen vandaag dan ook naar Puerto Princesa op het eiland Palawan, alleen vertrekt het vliegtuig pas om 13.45 uur. We ontbijten in het hotel. Lekker gebakken ei met spek...en rijst. Je krijgt hier overal rijst bij... McDonald met rijst... Croissantje...met rijst. Hmmm... Na het ontbijt checken we uit en vragen we het hotel een taxi te laten bellen om ons naar de luchthaven te kunnen brengen. Bij het afrekenen van deze taxi, komen we er achter dat we gisteren niet de verwachte '3 x zoveel' hebben betaald, maar dat we (maar liefst) 10 x het werkelijke bedrag hebben afgerekend. Het gaat allemaal om een appel en een ei, maar om nou voor een dozijn eieren en een kilo appels genaaid te worden is niet zo leuk.

Enfin, vliegtuig heeft iets vertraging. Vinden wij niet zo erg omdat we de afgelopen 2 uur al 4 vliegtuigen hebben zien vertragen en geen minuten, maar uren. En we hebben in die tijd 2 x een tropische regenbui voorbij zien/voelen komen. Vliegen is maar een uurtje. Dus goed te doen en gelukkig geen lange vertraging voor ons.

In de lucht is duidelijk al het verschil tussen Manila en Palawan te zien. Nu zien we heel veel kleine eilandjes onder ons, met prachtige witte kustlijnen en voor de rest alleen maar oerwoud. Dat lijkt er meer op. Dit zijn de Filipijnen zoals wij ze graag zien :-).

Nu kijken of we snel vervoer naar het hotel kunnen vinden en dan zonder genaaid te worden. Ja hoor...er staat iemand die ons wel naar het hotel wil brengen, voor 200 PHP, oftewel ongeveer 4 euro. Prima zeggen wij en daar komt hij aanrijden met zijn tricycle. Zie de foto voor het effect, maar kort omschreven is het een motor met een zijspan...Daar moeten wij dus in, met backpacks en al. Voor de beeldvorming: een gemiddelde Filipijn is 1 meter 40 groot en weegt hooguit 45 kilo. Dan komen wij...1 van ons is 3 of 2 van hen en dat is samen 5 Filipijnen. 5 mensen + de chauffeur is 6 Filipijnse mensen in een tricycle...da pas nie...Ach, beetje proppen, past best...

Het is een zeer vriendelijke jongeman die ons tijdens de korte rit vraagt wat we allemaal van plan zijn op Palawan. Dus doen een kort verslag en vervolgens krijgen we alle tours aangeboden met discount en het vervoer wat we nodig hebben de komende dagen. Ik check even mijn begroting en reisschema (echt het is geen grap...ben altijd goed voorbereid) en zien inderdaad dat hij ons een scherp prijsje aanbiedt. We trappen er dus in en regelen direct al onze zaken bij de beste jongen. Excursie van morgen, de underground river tour, het vervoer naar El Nido overmorgen, de 2 boottrips die we willen maken de dagen erna en het vervoer weer terug naar Puerto Princesa. Dit alles dan weer wel voor een appel en een ei (1 appel, 1 ei).

Nu als de brandweer naar het hotel. Daar vinden we namelijk wat ons beloofd is...een zwembad, koude biertjes, cocktails en ff rust. Het is allemaal de moeite waard, maar het is best veel reizen geweest de afgelopen dagen. Dus nu ff relaxstand.

In de loop van de avond gaan we nog even het stadje in, eten wat, maar houden het toch nog even bij rust. We waren tenslotte al om 5.15 uur wakker, dus de dag zit er op. Dus hup van het stadje weer in de tricycle. Nu nog iets spannender omdat het donker is en de maat nog steeds niet veranderd is (houd dat wieltje het of houd dat wieltje het niet?!). Ik sluit de avond af met een halve hartverzakking, omdat een (ik vond hele grote) kikker het nodig vond om plotseling uit de bosjes te springen...tegen mij aan. Ik dacht natuurlijk minimaal dat het een leeuw was (of zitten die hier nou niet). Ik heb nog ff gekrijst ook... Ok, ik houd niet van beestjes die zomaar op mij springen. Niet doen!!!

Nu is het tijd om naar bed te gaan...wel schattig hoor...hebben een poppenhuis hotelkamer met een poppenhuisbedje en een poppenhuisdouchje...heel schattig. Ook de meubeltjes zijn dus gemaakt op die 1.40 meter en 45 kilo. Ik zal er geen foto van maken, maar ik denk dat de plaatjes helder zijn. Weltrusten en morgen gezond om 6.15 weer op. Transfer is er om 7.30 uur.

1. Pa en Ma:
    24 mei 2017
    Nou nou...het avontuur is nu al begonnen.... genoten van het verhaal...!! En er zitten vast nog grotere beesten dan kikkers...succes...kan niet wachten op het volgende verhaal....
  2. Willem en irene:
    24 mei 2017
    Besprongen worden door een grote kikker kijk maar uit voor jef zit in het weer. Veel plezier.
  3. Irene:
    24 mei 2017
    Fijn om met jullie mee te reizen (lezen)
    Heel veel plezier en we horen morgen weer verder , welterusten
  4. Francis:
    Wat een avontuur. Haha
    Het lijkt wel of ik een spannend boek aan het lezen ben.
    Welterusten
    Tot morgen xxx
  5. Debby:
    24 mei 2017
    Super leuk om mee te lezen..
    Ben erg benieuwd wat er nog gaat komen na die kikker Whahahaha
    Heel veel plezier samen xx