El Nido en Tour A

28 mei 2017 - El Nido, Filipijnen

Weer een nieuwe dag en het zonnetje schijnt weer. Dat is wel fijn, het regent vooral 's-nachts en overdag  is het zonnig en heet. Vandaag staat tour A op het programma. Dit moet de mooiste tour zijn van El Nido, dus zijn benieuwd. De dingen die we gaan zien zijn: Small Lagoon, Big Lagoon, Zimisu Island, Secret Lagoon en Seven Commando Beach. Dit keer hoeven we  niet op de heren van de transfer te wachten, omdat we eigen scooters hebben en dus zelf naar het stadje kunnen rijden. We zorgen dat we op tijd zijn. Ook nu zitten we weer netjes op tijd op de boot. We hebben dit keer een grotere boot, wat ook meer mensen betekent. We vertrekken wat later omdat er een soort pimpampet is ontstaan met reddingsvesten. De boot mag namelijk niet de haven verlaten als niet iedereen een zwemvast aan heeft. Dat je deze 100 meter verder uitdoet en niet meer aan, boeit niemand. Regeltjes, regeltjes, regeltjes.

We vertrekken en komen als eerste aan bij Big Lagoon...het is prachtig, maar wat ons direct duidelijk wordt is dat dit ook de meest touristische tour is en dus het drukst. Er liggen wel 30 boten in de lagoon en halen alle schoonheid weg. We draaien zelfs direct om met de boot en gaan later terug, omdat het op deze manier te ver zwemmen is naar de lagoon zelf. Dan volgende stop Secret Lagoon. Ook hier geldt weer dat het prachtig is, maar zo druk dat het weinig secret is en zelfs het water troebel is. Nu is het water hier overal kraakhelder, dus dat is gek....te veel toeristen denken wij. Erg jammer. De omgeving is echt prachtig en zeker het stukje land waar we hier op kunnen, daar ligt het niet aan, maar weinig idyllisch is het wel. En zoals jullie al raden, geldt dit voor Small Lagoon ook. Dit is wel wat mooier omdat je tussen  kliffen doorvaart en dan wel wat meer het gevoel va de natuur krijgt, maar op de terugweg varen we in de file....lijken het wel Manila hiero...Nee, dit is niet wat we ervan verwacht hadden. Wat vandaag de mooiste tour had moeten worden, is uiteindelijk toch de tour van gisteren geweest. Veel mooiere stranden en veel snorkelen. Nu is het water goor en troebel, dus ook geen snorkelen.

Gelukkig zijn de laatste 2 stops wel mooi en leuk. Bij Zimisu Island wordt de boot stil gelegd en gaan we lunchen. Ook hier weer de BBQ enzo. Hier kunnen we wel snorkelen. Het is hier supermooi onder water. Je kunt ver kijken, er zit veel vis (ook weer van die bijtvissen maar dan nog iets grotere), mooi koraal, dus hier kijken we onze ogen uit. Er staat wel veel stroming, dus na zo'n 30 minuten zwemmen zijn we kapot van het tegenzwemmen en gaan de boot op. Dit keer worden we niet verrast door de ijscoman, maar door de bierboot. Wederom een mannetje op een heel klein bootje met hierop 2 koelboxen, alleen deze keer gevuld met bier en frisdrank. Jeff heeft er direct een nieuwe vriend bij.

Tenslotte varen we naar Seven Commando Beach. Een prachtig wit strand waar de muziek je tegemoet komt, Filipino's aan het beach volleyballen zijn, je vers gehakte cocosnoten met rum kan drinken en dus zeker het vakantiegevoel krijgt. Hier is het goed vertoeven en hangen dus lekker een beetje op het strand en in de zee. De muziek doet mensen dansen op boten en ook onze gekke bootsman gaat los en geeft ff een showtje. Dit strandje maakt een hoop van vandaag goed. Dus mocht je ooit deze kant opgaan, doe dan niet tour C, maar A. Goedkoper, mooier en minder toeristisch.

Terug in de haven gaan we naar hetzelfde restaurantje als de dag ervoor. Het eten was  goed en hebben nergens last van gehad. Dus dat willen we zo houden. Dit keer geen ratten gezien. Dus eten wat en drinken wat en besluiten niet zo laat naar het hotel te gaan. We hebben nog de scooterrit voor de boeg en het nachtwandelen, dus beter om het niet te laat te maken. Ik ga zo proberen de filmpjes te uploaden van deze rit. Hopen dat het lukt.

3 uur later -- We liggen in bed en het begint bij Jeff, spugen en diarree...ziek als een hond. Elk half uur hoor ik hem naar de wc rennen. Ik ben ook al een beetje misselijk, maar wil er niet aan toegeven. Maar na een uur houd ik het ook niet meer binnen. Zo blijven we dus de hele nacht lekker bezig met z'n 2-en van de wc naar het bed en weer terug en niet wetend welk gat je boven de wc moet hangen. Vreselijk...we voelen ons beroerd en vervloeken het restaurantje.....We houden het vol tot vroeg in de ochtend en staan dan op...slap als een vaatdoek...met een vlucht in een toestel voor maximaal 40 personen in het vooruitzicht....' burp'

1. Erik Geluk:
    29 mei 2017
    Hopelijk zijn jullie beiden snel beter en kunnen jullie genieten van la het moois, leuk die verhalen, over 3 dagen weer meer verhalen?