Van Dumaguete naar Oslob

4 juni 2017 - Dumaguete, Filipijnen

We zijn vandaag wat later wakker dan normaal...7 uur. We ontbijten in het hotel. Ik pak de tassen in en Jeff gaat nog even pinnen. We hebben dit namelijk de avond ervoor al geprobeerd, maar toen was de pinautomaat leeg. Ik wacht boven in de kamer op Jeff, maar het duurt, en het duurt en zodra ik met de tassen in de lobby aankom, komt Jeff net aanlopen. De pinautomaat heeft zojuist onze pinpas opgevreten...storing in de automaat. KUT. De kaart is er met geen mogelijkheid uit te krijgen en omdat het zondag is, is het kantoor ook gesloten. We kunnen morgen terugkomen om de pas op te halen, maar dan zitten wij alweer op een ander eiland en kunnen de pas dus niet ophalen. We blokkeren dan de pas maar. Gelukkig hebben we nog 2 pinpassen en een credit card bij ons, dus het is geen groot drama.

We stappen in een tricycle en laten ons naar Sibulan Pier brengen. Vanaf daar is het namelijk maar een klein stukje varen naar Cebu. Daar aangekomen zien we dat we deze keer wel een boot moeten die na 1967 geen onderhoudsbeurt meer heeft gehad. Bagage moet je gewoon onder je arm meenemen naar je plek. Nou goed...we zien aan de overkant Cebu liggen, dus nemen de gok. Het is maar zo'n 20 minuten varen. We halen de overkant..gewoon op de boot...hoeven niet te zwemmen op de helft en stappen ook daar weer in een tricycle richting het hotel. We hebben ons wel wat in de afstand vergist. We zitten wel 40 minuten in dat ding en het is geen grote tricycle. Ik moest gelijk al achterop bij de chauffeur, want we passen niet met z'n 2-en in het bakje. Maar ook dit gaat goed en komen in het hotel aan. Onderweg kwamen we nog een pinautomaat tegen, maar deze was helaas ook leeg. Het is wel allemaal kut, want we hebben weinig cash geld meer en moeten hier wel 2 tours doen. Dus als we niet kunnen pinnen, kunnen we ook de tours niet betalen. Normaal kan dit gewoon met de credit card, maar daar heb ik 5 dagen geleden geld op overgeschreven, maar is nog steeds niet verwerkt. Dadelijk in het hotel maar vragen waar we kunnen pinnen.

Het hotel is leuk en ligt direct aan zee. Ook aardig vrouwtje bij de balie. Gelukkig staat het bedrag voor het hotel wel nog op de credit card, dus dat is een probleem minder...dus betalen...card declined....nog een keer... card declined...WTF...Uiteindelijk lukt het wel door een kleiner bedrag te pinnen, maar dat betekent dat we van het kleine beetje cash wat we nog hebben, ook nog eens een deel van het hotel moeten betalen. We moeten dus echt pinnen nu. We krijgen te horen dat de eerstvolgende pinautomaat op 45 minuten rijden ligt van het hotel!! Zucht...maar het is niet anders. We vragen het meisje om een taxi te bellen. Ehm...dat kan niet...rijden geen taxi's in dit stuk. We kunnen alleen met de bus. Ok, het is niet anders, dus proberen een bus aan te houden, maar 3 bussen achter elkaar zitten vol en stoppen dus niet voor ons. Dat wordt niks. Jeff komt op het sublieme idee om te vragen of we ergens een scooter kunnen huren. Dan kunnen we zelf naar dat stadje rijden. Gelukkig is hier wel het antwoord 'ja' op. Dus hup naar het dorp en scooter gehuurd. Het is inderdaad een uur rijden naar Dulaguete. Gelukkig rijdt de scooter 80, dus schiet wel lekker op. Daar aangekomen gaan we op zoek naar een pinautomaat. We vinden er uiteindelijk wel 5....alleen ze zijn ALLEMAAL leeg....nergens geld uit te krijgen. Nog geen 10 euro...Dat hele pesteind dus voor niets gereden. Houten hol van het zitten op die scooter en nog geen geld. We gaan dus maar weer terug voordat het donker is. Ze rijden hier namelijk als gekken. Dat is overdag nog wel te doen, maar als het donker wordt niet zo fijn. In het hotel aangekomen zeggen we tegen de dame dat het dus niet gelukt is met pinnen en we dus morgen niet op tour kunnen. We gaan morgen nog wel een keer rijden, omdat we denken dat de automaten morgen weer gevuld worden.  Dat gebeurd hier gewoon 1 keer er week en het is nu einde van de week. Misschien hebben we morgen meer geluk. Jeff zegt nog snel...' Ja, het is jammer dat jullie geen euro's aannemen, want die hebben we wel.' Waarop de dame zegt: 'Oh, die kunnen wij gewoon omwisselen hoor.... ...... ..... Hahahahaha...wat een gezeik. Dus voor niets stress, voor niets een scooter gehuurd, voor niets 3 uur onderweg geweest. Maar goed, het enige is wel dat we een leuke rit op de scooter hebben gehad en weer wat hebben gezien. We zijn in ieder geval gerustgesteld en regelen dan ook gelijk de tripjes voor morgen. We gaan morgenochtend (weer om half 5) zwemmen met walvishaaien. We hebben al veel mensen gesproken hierover en je schijnt er veel te zien, dus zijn benieuwd. Omdat het heel dichtbij het hotel is en je na 2 uur alweer terug bent in het hotel gaan we in de middag ook nog naar de Aguinid Falls, watervallen dus. Zo zullen we morgen onze dag vullen.

In de avond hangen we een beetje bij het hotel. Je hebt hier weinig te doen, want behalve geen pinautomaat, hebben ze hier ook geen Wifi (vandaar de verlate reislogs) en is er geen stadje in de buurt waar je wat kunt drinken. Dus dan maar bijtijds slapen en morgen vroeg weer op.

1. Irene:
    5 juni 2017
    Hallo Jef en Naomi
    Wat een gedoe met het pinnen maar gelukkig blijven jullie positief , hopen dat jullie veel walvishaaien zullen zien kijk uit naar jullie volgende belevenis