Island Hopping Tagbilaran

1 juni 2017 - Tagbilaran, Filipijnen

Tuut...tuut...tuut....de wekker. Dat betekent dat het al 4 uur is. Best vroeg. We worden namelijk om half 5 opgehaald door de prive chauffeur van gisteren. Dus we haasten ons een beetje, pakken de benodigde spulletjes in en wachten in de lobby. Daar gaan we weer...4.30 geen chauffeur, 5 uur geen chauffeur...bellen. Hij heeft zich verslapen. Lekker dan. Om iets voor half 6 komt die ouwe pik, ouwe pijp eindelijk aan. Wij noemen hem al 2 dagen zo, want het is een oudere man die eigenlijk niet meer kan werken, een beetje engels spreekt, maar verder wel vriendelijk is.

We gaan gelijk op weg en komen na 20 minuten aan op een verlaten strandje. Hier komen weinig toeristen. Dat zien we aan de staat van het strand. Vies, vuil en rommelig. Overal bomen, kokosnoten, plastic zakken en etensresten op het strand. Het is een soort picknickplek voor locals en die vinden het blijkbaar niet nodig om op te ruimen. De zonsopgang op dit strandje is overigens wel adembenemend mooi. Dus we kijken over de vuilhopen heen en kijken die kant dan maar op. Ook onze bootjongens blijken zich verslapen te hebben. Ze komen allebei na zo'n 45 minuten, met kleine oogjes, aanrijden op de motor. Maar goed, het is geregeld. En we hebben nu niet alleen de auto, maar ook de boot voor onszelf. Geen andere mensen, alleen wij met de kapitein (van een jaar op 17) en de matroos (net zo oud denken wij).

De boot op. Onze bestemmingen vandaag: Balicasag Island en Virgin Island en daarvoor dolfijnen spotten. Het belooft mooi te zijn, dus hopen we dan maar op.

We varen best een eind de kust uit. Ergens midden in zee zien we in de verte al wat boten stil liggen en denken dus dat daar de dolfijnen gespot zijn. Dat klopt...en hoeveel dolfijnen wel niet!!!! We zien meerdere groepen, van elk wel 10 dolfijnen. Ze komen steeds boven en zijn goed te zien. We hebben het mooi op film. Heel mooi om te zien...Er liggen wel veel boten die constant heen en weer varen om de mensen een zo mooi mogelijke foto te kunnen laten maken, dus de dolfijnen worden een soort van 'opgejaagd' en verdwijnen dan ook steeds weer onder water. Dus als je ze eenmaal hebt gezien, dan moet je het daar mee doen. Maar goed...we hebben gezien waar we voor kwamen en ze waren prachtig. En 1 ding was zeker....we hadden een afspraak met Flipper....en die was als enige vandaag WEL op tijd.

Volgende stop: Balicasag Island. Het is een klein eiland waar je in 20 minuten omheen kunt lopen. Hier gaan we snorkelen. We liggen weer in een deuk, want je mag niet direct van het strand af zwemmen, maar krijgt een gids mee (is natuurlijk weer geldtrekkerij). De gids zwemt niet met je mee, maar brengt je met een kano....Jaja...je ziet ons alweer zitten...Jeff voorop de punt en ik in het midden. Ook hier weer van die drijvers aan de zijkant en dus moeilijk instappen. Zo aan de kant gaat dat nog, maar hoe dat midden in de zee moet, weten we nog niet. Nou ja, we zien het wel. Desnoods moeten we dus maar naar de kant zwemmen (die hele 50 meter).

De eerste stop met de gids is een snorkelplek. We springen uit de kano, doen ons hoofd onder water en zijn werkelijk omsingeld door wel 1000-en vissen. Niet normaal...alle soorten, maten en kleuren door elkaar. We hebben een pak koekjes meegenomen om te voeren, dus bij het eerste beetje cracker wat we loslaten, worden we zowat opgevreten. Het is in 1 woord..GEWELDIG. Het is er kraakhelder en er is zoveel te zien dat we daar wel even blijven hangen. We maken mooie foto's onder water en kijken onze ogen uit. Dit is tot nu toe wel de mooiste snorkelplek die we hier gezien hebben (en misschien wel ooit gezien hebben). Jullie zitten natuurlijk met smart te wachten op de onderwater foto's, maar ik durf ze hier niet over te zetten. Dat grapje hebben we namelijk eerder gezien en dan is alles weg. Dus dat doen we bewust niet. Die komen jullie maar bij ons thuis kijken :). Nou weer terug in de kano. Er ligt gelukkig een groot stuk steen in het water waar je op kunt gaan staan en waar je dus zo weer in de kano kunt klimmen. Dit keer lukt het ons dus wel.

Tweede stop van de tour: Schildpad watching. De gids zegt dat het 100% zeker is dat we schildpadden gaan zien, dus op goed geluk. Ook hier weer erin....en niet te geloven. Ik zie wel 10 schildpadden om mij heen onder water. Een aantal kleine, maar ook hele grote. Ook dit heb ik nog nooit gezien, dus ook hier weer erg onder de indruk van dit moois. Ik zwem van hot naar her, om op deze manier zo dicht mogelijk bij een schildpad te komen en natuurlijk de mooie plaatjes te schieten. Ik zie in de verte een schildpad die naar boven gaat om lucht te halen, dus zwem er als een malle naar toe en kan vervolgens wel 5 minuten vlak boven hem/haar meezwemmen. Echt...WAUW!!!! Wat zijn die beesten mooi!!! En hoe gaaf dat ik zo dichtbij ben onder water....Check op de bucketlist! Foto's zijn geweldig...helemaal blij! In de kano weer....hier hebben we ff geen foto's van gemaakt....free Willy is er niets bij. Er komt gelijk 10 liter water mee die kano in, dus Jeff is direct gedoopt tot waterschepmatroos.

Laatste stop met de gids, die overigens dat hele pesteind heeft moeten peddelen met ons op die kano. Natuurlijk ook weer zwaar, dus die boot was niet vooruit te krijgen. Arme man, was nog jarig ook...nou gefeliciteerd...hier heb jij 2 dikke Europeanen in je kano. Hiep hiep....hoera!!!
Laatste stop is nog een snorkelplek, alleen dan minder vis en meer levend/zacht koraal. Dit is wel mooi, maar hebben we vaker gezien en het aantal vissen is dan gelijk minder. We maken wat foto's, zwemmen wat rond. Prachtig, maar minder indrukwekkend en zeker na wat we net het afgelopen uur allemaal hebben gezien.

Dit eiland heeft ons alles laten zien wat we erover gelezen hebben. Het is er mooi, het snorkelen geweldig, veel schildpadden en mooi koraal. Een aanrader dus. We blijven nog even op het terrasje hangen, spelen nog even met een puppy wat rond waggelt en kopen nog 2 armbandjes van de vrouwtjes die op het eiland lopen. Allemaal nep bende, maar ach...het gaat om het idee.

We gaan de boot weer op en gaan onderweg naar Virgin Island. Dit moet een witte streep zand midden in de zee zijn. Een soort Texel, maar dan heel klein :-). We zien in de verte wel de streep zand, maar ook heel veel mensen. Dat klopt...we komen aan op de streep en behalve dat er veel toeristen lopen, is er ook gewoon een hele markt opgezet. Er lopen wel 50 van die verkopers (waar je in dit geval helemaal gek van wordt) en ze verkopen er eten. Ze vangen 5 meter van het zand vandaan een vis, die maken ze aan de kant schoon, gooien het op de BBQ en verkopen het dan. Verser dan dat wordt het niet. Wij doen dit maar even niet. We zijn vandaag namelijk allebei weer volledig beter, dus letten even op met eten. Gelukkig nergens mee last van nu. Enfin...we lopen een klein stukje het eiland op, maken wat foto's en stappen snel weer op de boot.

Dat was het dan weer voor de tour en gaan weer richting het beginpunt. Best een eind varen, dus genieten in de tussentijd van het zonnetje en het uitzicht. We hebben alleen geen retourtijd afgesproken met onze chauffeur, dus hopen dat hij er staat of we in ieder geval niet te lang op hem hoeven wachten. Daar aangekomen zien we hem niet, maar gelukkig komt hij na 10 minuten wel aanrijden. We kopen nog wat te drinken bij een soort winkeltje en nemen plaats aan een tafel bij de locals die daar al druk zijn met het maken van eten. Ze staan verse groenten te snijden, kippen/vissen/mosselen/ingewanden te BBQ-en en marinade te stampen. We zien wel hier dat alles om familie en geloof draait. Hele gezinnen en families komen bij elkaar om samen te eten, te zwemmen, te praten en doen alles samen. Ze genieten. Wij komen tot de conclusie dat we dit eigenlijk in Nederland veel te weinig doen. Veel te druk met andere dingen. Nemen niet meer genoeg de tijd om met elkaar te zijn en dingen te delen. Jammer...zeker na wat we hier allemaal zien. Saamhorigheid is een belangrijk ding hier.

We rijden terug naar het hotel. Het is op dit moment bloedheet. De zon staat vol aan de hemel en denk dat het zo'n 50 graden is hier. Dus beetje zwembad hangen is het enige wat aangenaam is. In de zon zitten gaat bijna niet. Je kan smeren wat je wilt, maar na 10 minuten ben je levend verbrand. Aan onze ruggen hangen al de vellen van de eerste dagen, dus proberen de voorkant rustig aan te kleuren. Omdat we zo vroeg waren vandaag is het pas 13.30 uur, dus hebben nog een lange dag te gaan. Omdat het zo heet is en je dus eigenlijk alleen maar kunt hangen, gaan we rond een uurtje of 5 even liggen. Dan kunnen we tenminste vanavond op ons gemak eten en misschien even naar het dorp. Niet gelukt...we schieten de volgende ochtend om half 6 wakker :-). Het is best een vermoeiende vakantie. Je ziet een hoop, maar rusten is er weinig bij. We hebben nog een paar dagen te gaan met sightseeing en dan is het ECHT vakantie. Maar dat duurt nog 6 dagen. Waarin we nog een hoop mooie en spannende dingen gaan zien en beleven.

1. Pa en Ma:
    3 juni 2017
    Weer genoten van de avonturen. Waterschepmatroos....? Nieuw woord...haha.Gekkie...
    Veel plezier samen...Dikke X van ons..
  2. Irene:
    3 juni 2017
    Mooi geschreven en kijken weer uit naar jullie volgende belevenis.
  3. Peef:
    4 juni 2017
    Weer genoten van het verhaal. Wat een belevenissen allemaal geweldig. Veel plezier nog. Groetjes vanaf Pinkpop